Wednesday, March 19, 2014

#Shaklee: Makan set slim shaklee tapi tak kurus...hmmm

Hi salam semua yang dikasihi.
Ash terpanggil untuk menulis entry kali ni bila pagi tadi ash call seorang kawan ash yang membeli set slim budget Shaklee which consists of ESP, Alfalfa and  Lecithin.
Yang ash terkejutnya dah 2bulan juga la die ambil set ni. and pagi tadi lagi sekali dia cakap dia stop ambil shaklee dulu sebab beratnya naik.

Adoiii...ni kali kedua dah. Sebab bulan lepas ash ada juga call bertanya khabar pun dia cakap berhenti. Tapi ash consult semula tanya cara pengambilan and pemakanan harian dia. So ash guide semula tuk ambil Shaklee dengan betul. Alhamdulillah selama semnggu tu berjaya la turun semula. Tapi arini dia cakap dia tak berjaya kawal nafsu makan dan beratnya naik semula.

Ok kawan-kawan sekalian sebelum anda berdiet anda perlu la tahu yang sebenarnya kalau anda berdiet yang salah dengan menahan diri anda dari makan or makan dengan kuantiti yng sedikit dari yang sepatutnya or kurangkan waktu makan akan membuatkan badan anda kehilangan zat or kalori yang secukupnya. Jadi bila badan letih lemah, mula kita akan craving tuk bende makanan yang tinggi kalori, tinggi gula, minyak untuk menggantikan semua yang hilang or tidak cukup tu dalam waktu yang singkat. Contohnye dulu ash akan sentiasa letih dan apa yang ash akan buat ash akan minum ribena or coke satu tin untuk dapat gula yang cukup tuk tenaga ash hari itu. Tapi ash kurang bersenam, tenaga dari air ribena or coke tu tak sempat habis dipakai pun badan ash, so nak tak nak tersimpan la ia menjadi lemak dan seterusnya dalam masa sebulan lagi bertukar menjadi lemak tepu pula. So akhir bulan, timbang naik berkilo-kilo.

Jadi bagi sesiapa yang mahu menguruskan diet jangan la skip makan. Makan ni bagus tuk menaikkan metabolism dalam badan kita. Cuma kita perlu kawal ape jenis makanan yang kita ambil dan kurangkan kuantiti makanan yang kurang berkhasiat ni. Banyakkan sayur dan buahan. Ni tak bila bab suh makan nasi yang lebih, ikan besar, sayur ciput. Sihat mende namanya tu. Tahu tak kegunaan sayur and buahan tu sebenarnya? Sila lah google ye kalau tak tahu. So bila tak kawal makan, walau makan mak nenek supplement pun takkan kurus. Mana taknya: makan tengah hari 100% lemak/kalori, minum ESP tuk bakar lemak 35% je. so yang lagi 65% tu kalau tak exercise, tak berpeluh mana nak dicampaknya lemak tu? Jadi kalau logiknya, jika ambil makan yang mengandungi 50% or less lemak/kalori dibakar plak oleh ESP 35% so now dah tnggal berapa dah lemak dari makanan yang kita makan tadi? 15% je kan? Turun naik tangga, berjalan ke tandas 5kali sehari kan dah boleh dah bakar 15% lemak yang tinggal berbanding 65% yang atas tadi tu.

So pokok pangkalnya kalau nak kurus tu sume kalau tak disertai usaha yang kuat takkan berjaya. Then satu lagi de juga yang belum cuba dah tak yakin or pernah cuba tapi gagal at the end salahkan produk or org yang jual. Semua orang lain ragam badannya. Jadi tugas diri sendiri la yang perlu mengenal diri tu and mencari apa yang sesuai tuk badan kita. Orang lain yang menjual or suggest tu selalunya dah pernah cuba dan berjaya jadi maksudnya memang sesuai la dengan badannya. Jadi kita ni kalau tak berjaya tolong la tanya diri dulu apa yang salah sebelum menunding jari menyalahkan orang. Anda sendiri yang nak cuba, nak ambil risiko dan membelanjakan duit anda jadi kalau tak berjaya kenapa perlu salahkan orang lain? Cam ade kawan ni dia cakap dh pernah ambil macam-macam dah, tapi tak berjaya termasuklah pernah ambil herbalife, tapi tak kurus juga, then ash suggest la try shaklee then bleh plak "Terasa nak cuba lah tapi kalau tak berjaya saya salahkan awak..." What the.......??? huhu Ape yang dah jadi dengan phrase "Terasa nak cuba.........bla bla bla"? Diri sendiri yang nak, ash tak paksa, cume cadang boleh ditolak dengan baik jadi kalau tak berjaya perlu ke ash yang disalahkan? Kenapa ash yang dulu ambil Herbalife boleh berjaya kurus, kawan lain pun sama. Sekarang ash dan kawan2 lain ambil Shaklee pun berjaya. Sume nya tepuk dada tanya selera!!! (eh kena ke dengan maksd ayat tadi?? huhu)

Lastly, bagi kawan-kawan yang ske skip makan or lewatkan waktu makan ni, jangan harap la ye bleh dapat berat yang di targetkan. Bila orang cakap perlu sarapan, sila la sarapan dalam range 7-9pagi. Kalau kul 10 baru nak breakfast, tu bukan breakfast lagi dah. Makan tengah hari dah. Orang selalu buat begini akan cenderung tuk makan lebih banyak. Sebab badannya dah dibiarkan lapar dengan terlalu lama. Ini salah ye. Jadi macam mana metabolism anda nak naik? Makan la ikut masa. Time makan, makan, time tidur tidur. Ni tak dinner kul 10malam. Balik kul 11 terus tido. Hmm perut pun marah sebab kul 10 tu waktu tidur dan rehat die dah. Tahukan perut kita ambil masa sekurang-kurangya 4jam tuk pencernaan? Tak tahu sila la google. Jadi makan la dalam range kul 6-8 malam. Jadi sempat la perut nak menghadam makanan tuk. Tak da la semuanya bertukar lemak.

So enough of celoteh. Sila kaji semula ye cara hidup, pemakanan, pengambilan supplement anda. Ramai yang dah berjaya, jadi anda pun kena la pastikan diri anda berjaya. Dah beli produk memahal takkan nak membazir. Baru pakai sehari dua jangan harapkan result yang sama macam orang dah pakai 1tahun. Kan tak betul tu. Pape msg or email or comment la bawah ni ye. Ash akan membantu sedaya mungkin. daa~~~

Thanks for Viewing!!!


No comments:

Post a Comment