Tuesday, March 22, 2011

Bila masuk bab "duit"....runsing seh...

Hmm...runsing runsing...sape yg tak runsing kalau memikirkan perihal "duit"...Kalau ada tak runsing bermaksud kurang normal la orang itu...betul tak?

Yela...Tak ada duit, kita mesti runsing! Tak dapat nak makan, beli barang keperluan, barangan "kemahuan" pun tak akan dapat or enjoy(berbelanja)!!!

Tak cukup duit runsing jugak! Contoh: ada RM100 je dalam poket...tapi perlu bayar sewa rumah RM200 yang dah 6bln tertunggak...mana nak cekau duit lagi RM100??? Minta kawan, kawan cakap tak ada (padahal kedekut tak mahu bagi), nak korek bank sememangnya dah kering kontang...nak wat 'loan PAMA'...teringat hutang dulu-dulu tak setel...aiyaaa runsing siottt....

Orang kaya pun boleh runsing! Nak habiskan duit berlambak...nak sedekah kedekut 'taik idung masin', simpan dekat rumah takut pencuri, dalam bank makin beranak dan kalau mati orang lain pula ambil...adoyai...memang runsing (bagi si kedekut)..

Nota buatan sendiri...tapi masih lagi runsing!


Jadi bersyukurlah dengan apa yang ada. Bila ada duit gunakan sebaiknya dan tak salah kalau berkongsi rezeki kita (sekiranya lebih) dengan yang sangat memerlukan. Jangan lupa "Budget List" itu sangat penting untuk berbelanja dengan cermat. Selamat berbelanja!

P/S : Quality picture "kureng" bcoz using phone camera (Nokia X3-02)

No comments:

Post a Comment