Monday, March 28, 2011

Malas : Adakah ia penyakit?

Humm...aku pun tak berapa sure tentang malas, adakah ia penyakit?

"Kalau penyakit malas dia dah datang sume keje tak jadi..."

"Weh penyakit malas ko dah berjangkit dekat aku plak..."

Huhu baca ayat di atas...sume mengatakan malas itu adalah penyakit. Adakah ia benar atau tidak aku pun tak leh nak confirm kan. Tapi memang malas ni femes sangat dikalangan orang Malaysia or maybe International (agaknya). Setiap manusia ada "malas" dalam diri mereka cuma sikit atau banyak je. Malas nak buat keje, malas bak study, malas nak mandi, malas nak berjalan jauh, malas nak bangun pagi, malas nak masak (bagi kaum isteri), malas nak minum n makan (bagus bleh kurus), ade jugak yang malas nak buang air...ishhh...Itulah macam-macam alasan kalau kita dah malas.

Hasil air tangan ain : oreo cupcake

Definisi penyakit :
1) Sebuah keadaan patologis dari bahagian, organ, atau sistem organisma yang dihasilkan dari pelbagai punca, seperti jangkitan, kecacatan genetik, atau stres persekitaran, dan ditandai oleh sebuah kumpulan boleh dikenalpasti dari tanda-tanda atau gejala.
2) Sebuah keadaan atau kecenderungan, sebagai masyarakat, yang dianggap sebagai abnormal dan berbahaya.

Dari definisi penyakit di atas, korang fikirla sendiri wether nak klasifikasikan malas itu sebagai penyakit atau tak. Tapi apepun pendapat korang, malas ini harus dikurangkan di dalam diri. Sekali sekala berperasaan malas itu boleh diterima lagi, tapi kalau selalul sangat itu memang boleh ditendang jauh ke India sane. hehehe melawak je. Pokok pangkalnya kita sendiri yang menentukan untung nasib kita OK!

No comments:

Post a Comment